torsdag 24 maj 2012

KAKBAK & RENGÖRING AV FAT

Nu börjar mitt lilla födelsedagsfirande närma sig och jag har fortfarande massor kvar att ordna.
Igår bakade jag en av de sista sakerna för mitt lilla kalas, nämligen Mors korintkakor.

Har fått receptet av Davids farmor som älskar att baka
och som alltid bjuder på sina gamla klassiker när vi kommer på besök.

David sa att mina vart något mörkare än de Mor brukar göra men att de var jätte goda ändå. ^_^


Nu till något helt annat.
Eftersom jag har så mycket som ska bjudas på under lördagen så har jag försökt leta fram så många fat som möjligt.

Lånade då ett jättefint stort fat från jobbet.
Fatet är i nysilver, men såg ut att vara i någon mörk bronsfärg.

Jag hade inget annat val än att rengöra det och såhär blev resultatet.






Jag använde mig av ett litet husmorsknep som jag hittat på nätet.
Det enda du behöver är ättika, kokat vatten & lite aluminiumfolie.

Täck botten av din diskho med lite skrynkligt aluminiumfolie.
Häll på rikligt med kokat vatten och sedan ättika.
Lägg ner nysilverbestick, fat eller dyl. i ättiksvattnet och låt stå tills smutsen börjar släppa.

Du kan ta en disksvamp och gnugga lite så försvinner envis smuts lite lättare.
Om du har några små detaljer på föremålet så kan du rulla ihop folien till en boll
och sedan skrubba föremålet med den.

Detta var mycket effektivt och skadade inte fatet på något sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar